Upload probleem naar FMS19

Installeren en instellen van FileMaker Server en FileMaker Cloud.
Plaats reactie
epls65

Upload probleem naar FMS19

Bericht door epls65 »

Hallo,

Sinds een tijd is het voor mij niet meer mogelijk om databases te uploaden naar FMS19. De eerst melding is normaal: "Het bestand [...] wordt gesloten alvorens de upload te beginnen -> OK.
Na het klikken op OK krijg ik prompt de melding door FileMaker Pro: "Verbinding is mislukt."

Ik heb sinds een paar weken een case open staan bij de Claris helpdesk, die tot dusver geen oplossing hebben gevonden. In eerste instantie werd gedacht aan een firewall probleem, maar zelfs het uitzetten ervan bracht geen verbetering.

Iemand nog suggesties?

Bij voorbaat dank!
Erik

René Ros
Site Admin

Re: Upload probleem naar FMS19

Bericht door René Ros »

Probleem nog niet eerder gehoord over FMS19, wel oudere versies. Welke versie client gebruik je?
Is er een wijziging in software (bv. besturingssysteem) sinds wanneer het niet meer werkt?
Welk besturingssysteem gebruik je voor de server en client?

Mvg,
René
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining
Hét FileMaker trainingsinstituut van Nederland.

epls65

Bericht door epls65 »

Dank voor je reactie!

De clients draaien allemaal FMP19.
De computer waar vanaf de upload plaatsvindt is een MacBook Pro met Catalina v10.15.6.
De computer waar FMS op draait is een MacBook Air, Catalina v10.15.5.

Probleem dient zich voor sinds een week of 3-4, daarvoor werkte alles feilloos. Of dit te maken heeft met een macOS update, durf ik niet te zeggen.

Alle suggesties zijn van harte welkom!

Vriendelijke groet,
Erik

René Ros
Site Admin

Bericht door René Ros »

Ik vermoed een probleem met het certificaat. Mogelijk verlopen? Welke kleur is het slotje in de venstertitel als je een ander bestand opent en welk certificaat toont het?

Zelf hebben we het probleem ook met eerdere versies van FileMaker gezien. Maar omdat uploaden meestal geen veel voorkomende taak is, horen we er niet veel problemen over.

Een manier die wel werkt is om de database rechtstreeks naar de Database map van de server te kopiëren. Zeker als je ook een map met de externe opgeslagen containerveld-bestanden hebt. Let er wel op dat je de toegangsrechten van het bestand zelf goed zet (=gelijk met de andere database) voordat je het in FMS opent.

Mvg,
René
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining

epls65

Bericht door epls65 »

Het slotje is inderdaad rood gekleurd en ik gebruik het standaard FM certificaat met een geldigheidsduur tot ergens in 2050. Voorheen werkte dit gewoon, is er onlangs iets veranderd?

René Ros
Site Admin

Bericht door René Ros »

Als je een andere database opent, krijg je dan een melding over een certificaat en bv. 'toch verbinding' scherm? Zo ja, dan kan het zijn dat uploaden hetzelfde probleem heeft. Mij niet bekend van recente veranderingen daarin, behalve dat FM steeds strikter wordt in de beveiliging.
Maar de genoemde work-around vind ikzelf handiger werken.
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining

epls65

Bericht door epls65 »

Ik begrijp wat je bedoelt. Dat "Toch verbinden" was een welbekende melding, die ook optreed bij de 1e keer verbinding leggen tussen FMS en client.
Maar bij de upload wordt de verbinding helemaal niet tot stand gebracht; Het venster blijft leeg. Meteen verschijnt een dialoogbox met de melding "Verbinden mislukt." en een simpele OK knop eronder.
Verder heb ik nu besloten om er een eigen SSL tegenaan te gooien. Moet er even induiken pfff.

Plaats reactie