Relatieveld - deletion of portal records

Over berekeningen operatoren/functies, relaties, lay-outs gedeelten/rapport, scripts beheren/maken en beveiliging bestand/tabellen.
Plaats reactie
hessen17

Relatieveld - deletion of portal records

Bericht door hessen17 »

Hoi, binnen een bestaande relationale database, kan ik niet ontdekken hoe ik kan voorkomen dat als ik in een centrale database een record verwijder (door een duplicatie) dan ook de records in de relationele database worden verwijderd. Die moeten dus blijven bestaan.
Waar zit die optie om dat te voorkomen? Het zit ' m niet in "allow deletion of portal records" bij een dubbelklik op de relationele database in de layout. Dat was mijn eerste gedachte. :shock:
Laatst gewijzigd door hessen17 op 05 apr 2017 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

René Ros
Site Admin

Re: Relatieveld - deletion of portal records

Bericht door René Ros »

Begrijp ik het goed als ik zeg dat het gaat om een record dat gedupliceerd is? En als je dit record verwijdert dat de gerelateerde records van het originele record worden verwijderd?
Als dat het geval is zou je moeten zorgen dat het sleutelveld bij het dupliceren, of uiterlijk voor het verwijderen, een nieuwe waarde krijgt of leeg gemaakt wordt. Maar voor een echte relatie klinkt me dat gek in de oren. Zou je meer kunnen zeggen over de relatie (schermdump van fragment relationeel schema?) en de sleutelvelden?
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining
Hét FileMaker trainingsinstituut van Nederland.

hessen17

Bericht door hessen17 »

Hoi Rene, jij bent lekker snel. Nou het gaat om een record, dat gewoon weg moet omdat ik bv twee namen gemerged heb die ik aanvankelijk als twee personen had. In mijn centrale database een lijst met namen, in de relationale databases o.a. aan deze mensen/IDs gekoppelde resultaten (daar heeft het deleten in de centrale geen gevolgen op de records), en rechts een database met world rankings, waar het wel gevolgen heeft als ik in de centrale DB een record delete, dan haalt hij ook de records in die relationele DB weg. Dus wellicht moet ik juist in DIE database kijken ipv in de centrale. Maar ik verwacht in de relatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

René Ros
Site Admin

Bericht door René Ros »

Een portaal is alleen om gerelateerde records weer te geven en speelt geen rol in het automatisch verwijderen van gerelateerde records.

Dus in de tabel Persons zitten twee records met dezelfde PublicName en eenmalig wil je een ervan verwijderen zonder de gerelateerde records in de tabel WRL te verwijderen.
Je zou bij de Relatie-instellingen (dubbel-klikken op de relatie-lijn) de optie voor verwijderen gerelateerde records uit kunnen zetten. Maar voor eenmalige toepassingen vergeet ik het soms weer aan te zetten... Daarom wellicht handiger om het veld PublicName van het te verwijderen record in de tabel Persons leeg te maken. Dan is er geen relatie met WRL-records meer en worden ook geen gerelateerde records verwijderd.
Helpt je dat verder?
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining

hessen17

Bericht door hessen17 »

Die laatste optie was eigenlijk geen optie, maar klikken op de relatielijn, was een trcuje dat ik niet doorhad. Alleen was het niet in de relatie van de Persons DB, maar andersom in de WRL DB in de relatie naar Persons. Helemaal goed. Gefeliciteerd met je Forum. Het werkt. ;)

René Ros
Site Admin

Bericht door René Ros »

Graag gedaan, tot een volgende keer.
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining

Plaats reactie