Ontwerptechniek NIAM

Bespreken van database ontwerp: methodes en keuzes voor de structuur van tabellen, velden en relaties.
Theo Tromp

Ontwerptechniek NIAM

Bericht door Theo Tromp »

In 40 jaar ICT-ervaring heb ik veel relationele databases gezien en ook zelf ontworpen. Hoe ontwerp je nu een goede database?

Ten eerste is het belangrijk om alle informatie die wordt gebruikt in een organisatie te verzamelen. Je kunt bestaande documenten, bonnetjes, facturen, lijsten etc. als uitgangspunt nemen. Ook handgeschreven informatie, word-bestanden, excel bestanden etc. zijn van belang.

Vervolgens (onder)vraag je mensen die werken in de organisatie.Van deze interviews maak ik zelf een verslag en schrijf ik op wat er is gezegd waarbij de nadruk komt op welke gegevens op welke manier worden gebruikt door de persoon, afdeling of organisatie. Dit verslag koppel ik terug en laat ik desnoods ondertekenen dat de beschrijving van de gegevens en werkwijzen correct zijn.

Bij het ontwerp ga ik uit van gegevensanalyse. Welke gegevens worden in de oplossing bewaard. De gegevens worden genormaliseerd. Ik kan dat hier niet uitleggen maar hierbij komen technieken aan de pas bijvoorbeeld Natuurlijk Taal Analyse Methode (NIAM) waarbij je structuur brengt in de gegevens. Met deze structuur kan je in Filemaker tabellen en velden vast gaan leggen.

Ook de interface moet worden ontworpen. Afhankelijk van het gebruik (intensieve kenniswerkers of incidentele gebruikers) kan de je interface complex met veel elementen op een scherm of relatief eenvoudig houden. Het ontwikkelen van de interface gaat prima iteratief, stukje bij beetje wordt die gemaakt. Maar ook voor de interface is het goed om vooraf een schets te maken met papier en potlood.

Bij FMTraining is heel veel expertise om begeleiding of cursussen te geven voor bovenstaande werkzaamheden.
Plaats reactie