Relationeel ontwerpen

Bespreken van database ontwerp: methodes en keuzes voor de structuur van tabellen, velden en relaties.
Plaats reactie
Theo Tromp

Relationeel ontwerpen

Bericht door Theo Tromp »

Beste forumbezoekers,

Regelmatig kom ik Filemaker oplossingen (maar ook oplossingen in andere database talen) tegen met een mooie look-and-feel (schermontwerp) en mooie kleuren en plaatjes maar waarvan de tabelstructuur onjuist lijkt te zijn gekozen.

Ik vergelijk een database wel eens met een huis. Als je een huis bouwt zonder een ontwerp dan is het huis misschien niet geschikt om te bewonen. Als je een database bouwt zonder relationeel ontwerp dan bestaat er een gerede kans dat de oplossing niet voldoet aan de praktijk.

Ook kan een huis niet zonder goede fundering. Zonder fundering bestaat de kans dat je tijdens de bouw ervan al problemen krijgt. Of na verloop van enige tijd zal het huis scheuren krijgen, gaan verzakken etc. Als je een database ontwikkelt zonder ontwerp dan krijg je mogelijkerwijs ook te maken met problemen tijdens de ontwikkeling en/of in de gebruiksfase.

Reparatie van een huis dat niet voldoet of niet solide is gefundeerd kost vaak meer dan het opnieuw bouwen. Ook hier is de analogie van toepassing, het repareren van een database kan duurder zijn dan het opnieuw bouwen.

Ik adviseer iedereen dan ook om na te denken welke tabellen er nodig zijn met welke velden en relaties tussen tabellen voordat je daadwerkelijk start met het bouwen. En deel vragen daarover rustig op dit forum, samen weten we meer.

Theo
René Ros
Site Admin

Re: Relationeel ontwerpen

Bericht door René Ros »

Geheel mee eens. En als de kennis voor die fundering ontbreekt vraag dan in ieder geval de hulp van iemand! Veel mensen hebben moeite met de relaties maar die vormen dus wel de fundering...
Met vriendelijke groet,
René Ros

FMTraining
Hét FileMaker trainingsinstituut van Nederland.
Plaats reactie